Boek review De burn-outbestendige docent – Richard Jones
De boeken over burn-out schieten als paddenstoelen uit de grond. Veelal zijn het boeken die zich richten op een algemeen publiek en op burn-out in het algemeen. Niet dit boek. Zoals de titel al aangeeft, richt ‘De burn-outbestendige docent,’ zich op docenten in het voortgezet onderwijs en zegt het good practices te bieden om geestelijk gezond te blijven. Zoals op de achterflap staat vermeld, richt het zich op het verbeteren van klassenmanagement. Er blijkt namelijk een verband te zijn tussen slecht klassenmanagement en een onderwijs-burnout. De insteek van het boek is om te inspireren met ideeën om het anders te doen.
Het is een mooi vormgegeven boek met veel afwisseling in tekst en met begeleidende illustraties. Het is met 90 pagina’s ook een boek wat je makkelijk pakt om te gaan lezen. De harde kaft maakt het boek makkelijk mee te nemen.
De indeling in 30 thema’s maakt het helder en overzichtelijk. Per thema is er een korte inleiding met tips. Bij de meeste thema’s zijn er ook toptips en mogelijke obstakels benoemd.
Ook visueel is het aantrekkelijk. Het is een lettertype van prettige grootte, de pagina is in blokken ingedeeld en de opsommingen maken het geheel rustig om te lezen.
De schrijfstijl is vlot en luchtig met veelvuldig gebruik van metaforen. De illustraties zijn humoristisch ingestoken en geven nog meer luchtigheid aan het thema. Ondanks dat de teksten bij de thema’s vrij kort zijn, is de informatiedichtheid daarentegen hoog. Het is dus niet een boek waar je even doorheen leest. Als je als docent serieus aan de slag gaat, heb je tijd nodig om de tips in acties om te zetten.
De onderwerpen van de thema’s raken een breed spectrum. Van het ontvangen van de leerlingen in de klas tot de eigen drijfveren. Naast de rol van docent, komt ook de mens achter de docent ruim aan bod. Zo wordt er bijvoorbeeld ook aandacht besteed aan pauzes nemen, keuzes maken in energievretende patronen en perfectionisme. Sommige thema’s, als namen van leerlingen onthouden, lijken heel vanzelfsprekend, maar ook daarin is het goed dat het belang daarvan in klassenmanagement nog eens beschreven staat. Het gebruik van wetenschappelijke inzichten maakt dat het boek een goed theoretisch fundament heeft.
De auteur heeft veel ervaring in het onderwijs en als lerarenopleider. Ook de redactie bestaat uit ervaren onderwijzers en lerarenopleiders. Deze ervaring is terug te zien in dit boek. Zij begrijpen wat docenten nodig hebben.
Een kanttekening is dat je met dit boek de indruk kunt krijgen dat burn-out je niet zal overkomen. Een burn-out is een samenspel van diverse factoren, waar persoonlijkheid en werk onderdeel van zijn. Dit boek draagt zeker bij aan bewustzijn en in goed klassenmanagement om zo de kans op burn-out te verkleinen.
Samenvattend is dit boek een aanrader om te lezen en vooral om toe te passen. Het is makkelijk in het gebruik en de tips zijn direct toepasbaar.
De burn-outbestendige docent
30 good-practices om geestelijk gezond te blijven als docent in het voortgezet onderwijs
Auteur Richard Jones
Illustraties Yarron van Ewijk
Uitgegeven in Hardcover op 01/01/2019.
ISBN/EAN: 978-90-830365-4-0
Prijs €18,95